|
Znamenite Osobe i Imotski
Dinko Štambak, "Djetinstvo"
Od poznatih ličnosti koje su živjele u Imotskom ili u blizini,
spominjem Rošu Harambašu rodom iz Donjih Vinjana; spominjem i hajduka
Sočivicu koji je zalazio u Imotski (vidi njegov životopis od sinjskog
volterijanca Lovrića, iz kraja 18. st.), a taj Sočivica vraćao zub za
zub, to jest nabijao je žive Turke na ražanj, kako su to i Turci
voljeli raditi. Bud smo u hajdučkom-junačkom pasu (nije daleko ni
livada Jabuka Mijata Tomića, kod Duvna), spominjem hajduka novijih
vremena koji nije rod pjesnika Šimića koji su iz Drinovaca. Andrijicu
je vidio i moj otac u Imotskom, ali kad je stari vuk (pasja šala) bio
star, po izvršenju tridesetogodišnjeg robovanja u austrijskoj tamnici u
Capo D'Istria (danas Kopar). Iako ostario, hajduk je bio poskočan, te
je, star i malena rasta, preskakao tri metra visok zid, s mjesta, a ne
iz trka. Za mog djetinjstva o njemu se pjevala podulja epska pjesma u
desetercu.
Jer smo pri hajducima, i ovo. Godine našeg dolaska u Imotski, po
planini Biokovu »hajdukovala« su dva seoska mladića. Ujević Martinica i
Koka. O Martinici je kružio dobar glas, da ispomaže sirotinju i slično,
dok će Koku svi osuđivati zbog grabežnog umorstva izvršenog nad
župnikom sela Lokvičići. Jednog jutra učitelj nas pusti iz škole na
išček najslavnijih ličnosti imotske krajine, Koke i Martinice, koje su
žandarmi dovodili u Imotski.
»Na nogah im teške negve, a na rukah lisičine.« I učitelju nesumnjivo
prohtjelo se vidjeti slave Krajine, a usput nam je »zorno« htio
pokazati šta čeka ljude koji ustaju protiv uljudbe i zakona. Učitelj se
zvao Angjeo Bitanga, čovjek dobar, dobar učitelj.
Od velikana svjetskog kalibra koji uđoše u Imotski, spominjem cara i
kralja Franju Josipa, o kom se, nakon loma Austro-Ugarske, pjevalo:
»Nesta Vrane, nesta 'rane.« Car se i kralj propeo u Imotski pred sam
upad carskih četa u susjednu Tursku Carevinu, u Eri-Bosnu.
I dobro što se navrati u Imotski. Da bi caru i kralju, dodavalo se
»primilostivom«
(na padinama Dinare pitao nas pastir devedesetogodišnjak: »A kako,
dušo, naš primilostivi Vranjo?«pokazali čudo prirode, vrtaču zvanu
Modro jezero, koje se plavi u dubini do samog mjesta, stvoriše Imoćani
put u serpentinama do vode, kojim se car i kralj mogao spustiti u
dubinu, do same vode. Jezero se kao grotlo, bačvoliko, »zidovi«
plavičasti tu i tamo ozelenjeni smrekom i borovinom, a ima smilja i
kadulje koliko hoćeš. U dane mog djetinjstva još se pričalo - pričano
donosim - kako je mjesna limena glazba dočekala Vranju (u mjestu se
kaže Franju), i kako je, kad su utihnuli zvuci carske i kraljevske
himne i nježni glasovi glazbala, gradski načelnik, politička glava,
nema zbora, upitao njegovo veličanstvo što misli o imotskim duvačima u
lim.
- Ciappano qualche nota - odgovorio je car i kralj zanoseći na
venecijansku (chiappano . . . književno), a ovo znači: ulove pokoju
notu. S gradonačelnikom, čuh pa iznosim, Imoćani su bili uvjereni da
posjduju najbolju glazbu u cijeloj carevini i da je šjor Niko Čaleta,
zanatom postolar, bio najbolji svirac na svijetu u bas, jer je sa
svojim prekoramenim basom poklapao, nema šta, sve ostale instrumente
ponavljajući uvijek istu glazbenu rečeničicu: pam pa papa pam (do, mi,
sol, mi, do). I otac me je uvjeravao da »pod kapom nebeskom« nije bilo
na svijetu boljega glazbara do rečenog šjor Nike Čalete. »A viruj mi
duši«, dodao je, »naslušao sam se carskih glazba i glazbara po cijeloj
carevini (bio vojnik u konjici), a nedjeljom; odjeven bolje od samoga
cara, izjahao bih Bečom na carskoj bedeviji, a ono sve bolje i bolje,
kuvarice i služavke, piždre li, piždre.« Pred sam ulazak cara i kralja
u mjesto, išetao se rano jutrom ulicama gradonačelnik, ne da vidi jesu
li labudovi (il su snijezi ili labudovi) po ulicama, labudova, koliko
znam, nema u našem kraju, nego da se osobno uvjeri, svojim vlastitim
očima (službeno, dakle) da li su ulice čiste. Ide jednom ulicom i
namjera ga namjeri na nekog postolara koji je pravio veliku potrebu u
ulici kojom je car i kralj baš morao proći. »Doći će i to caru pod
nos!« zaprijetio je gradonačelnik i nastavio svoj pregled ulica.
I car ude u gradić. Šjor Niko namjesti još jednom ovalne naočari
privezane uzicom koja mu je padala na rame, ruknu u basinu pam pa papa
pam i imotska simfonija krenu …
Mjesto traži u carevu pogledu i u licu oduševljenje.
Ljeta, ne čekan ni od koga, pojavi se u Imotskom, usred ljeta,
Aleksandar Prvi Ujedinitelj, tako ga prozvali, ljeta 1928, dakle malo
vremena prije ubojstva hrvatskih zastupnika u Skupštini beogradskoj a u
tom ubojstvu imao je i on velik udio, možda najveći, a u to je već tada
bio svatko uvjeren. (Nastaje diktatura, ljudi nestaju, »progutala ih
noć«, puca se po procesijama (Omiš, Senj), kod nas ubijeno nekoliko
omladinaca u selu Glavini, jedan mladi Imoćanin ubijen od agenata u
Zagrebu, zločinima ni kraja ni konca, i ponižavanja. Kad je kralj došao
u Imotski, pokupilo se nekoliko znatiželjnika da ga vide, među njima i
nas nekoliko gimnazijalaca. Bio je odjeven u oficirsku uniformu, bio je
srednjeg rasta, više malen nego velik. Pred općinskom zgradom, redar
općinski, skoro dva metra u njemu, uhvati ga za rame misleći da je to
oficir iz pratnje. »Maknite se, dolazi kralj« rekao mu je, jer vjerovao
je dugonja da kralj mora biti viši od njega, ako je kralj. Sitnica,
koju je Aleksandar progutao dosta lako, nije bila objavljena u
novinama. Pričalo se da su se kralj i pratnja zaustavili u jednom selu
i stali pred kućom jednog seljaka. »Jesam li ti jutros reka' da skuvaš
pure, nešto me svrbilo, zna' sam da će niki đava doći«, beknuo je
seljak na ženu. (Pošto kupih, po to i prodah.) Ostavimo sada hajdučko,
carsko-kraljevski i kraljevski ciklus, pogledajmo koji su ljudi pera
zalazili u Imotski. Možda prvi književnik koji se propeo u Imotski bio
je fra Andrija Kačić Miošić, budilac »slovinskoga« duha i autor na
latinskome zanimljive knjige o logici; U Imotski je došao 1838. Vuk
Karadžić, (vidi dokument u muzeju imotskog samostana). Pametan bijaše
Vuk: znao je da je Imotska krajina bogata riječju, izrazom, poslovicom,
pjesmom, i tamo je pokupio mnogu stvarčicu za svoje zbornike i Rječnik
(u kojemu na više mjesta spominje Krajinu). U Zagvozdu, tako, čuo je od
seljaka da su »bogumilski« stećci »starovirski« a i oni nisu izazvali u
Vuka neku naročitu pažnju.
Pametan, velim, bijaše Vuk, jer Imotska krajina nije među posljednjima
medu hrvatskim pokrajinama u riječi i tvorevinama riječi. U Poletima
oko Biokova, oko 1900, Tresić Pavičić opisuje Krajinu,a u to vrijeme,
možda i ranije, prvi Ujević književnik, don Ilija, počinje pisati svoje
priče o selima Imotske krajine (Dokonice). Od naših suvremenika, dva
Ujevića
(za kojima će doći i treći Ujević, prof. Ante Ujević s Imotskom
Krajinom),
Tin i Mate, bili su česti gosti Imotskoga a Tin je učio pučku školu u
Imotskome
(škola se nalazila u »Grubišića« kući na Bazani (vidi moj zapis o
Tinu u Mogućnostima br. 11-12, 1977). Braća Antun Branko i Stanislav
Šimić prolazili su kroz Imotski.
|