|
BAZANA
prof. Mladen Mostarčić,
Imotska Krajina, br. 436., 1989.
Bazana je najstariji dio grada. Protegla se u pravcu istok-zapad tri
stotine metara i uspinje
se uz kosinu zvanu Bilušine. Svoje ime Bazana nosi iz turskog vremena
po prostoru gdje
se trgovalo. Turci su Imotskim vladali preko 200 godina (1493-1717).
Bazana je rijec
perzijskog (iranskog) porijekla i znaci prostor s ducanima u kojima se
prodavala
svakovrsna roba. Rijec dolazi od bazar-trgovina, hane-mjesto. Naziv je
kroatiziran.
Bilušine su dobile naziv po biljci bjelušini (Inula candida). Nema je
više u ovom dijelu
grada, istjerala je urbanizacija, a naci cemo je na susjednim
stjenovitim mjestima (polama)
Jelavica doca i Modrog jezera. To je biljka mediteranskog podrijetla,
priviknuta na
vrucine i sušu, bjelkastih listova posutih gustim dlacicama sa žutim
cvijetom slicnom
runolistu.
Preko tri stoljeca na Bazani se trgovalo. Položajem grada na tromedi
bosansko-
hercegovacko-dalmatinskoj ta je trgovina razmjenjivala proizvode
planinskog i
primorskog kraja. Prodavala se uglavnom stoka, goveda, ovce, koža,
vuna, a uz njih žito,
šljive, orasi, drvena grada (daske i grede), željezna roba, sol, ulje,
suha riba i drugo.
Sajmišnim danom - srijedom - je veliki pazar, trgovina je poprimala
glavno znacenje uz
mnogo robe i mnogo ljudi. Mali je pazar bio subotom, a ostalim danima
slabo i nikako.
Sam Imotski je tada imao neznatan broj stanovnika, a okolno
stanovništvo (imotska sela)
je bilo poljoprivredno s naglašenom naturalnom proizvodnjom, a putovi i
prometne veze
slabe. Za vlastitu trgovinu nije bilo velikih uvjeta.
Trgovina na Bazani prestala je pred drugi svjetski rat. Drvena grada
(japija), stoka,
zaprežna kola natovarena sijenom, drvo za ogrjev na konjima je
posljednje što se vidjelo
na Bazani. Organi vlasti su ovdje zabranjivali prodaju, jer je Imotski
1929. godine
otvorio novi sajmišni prostor za prodaju stoke u istocnom dijelu grada
zvanom Novi
(slocni) pazar, a na današnji Trg maršala Tita prešla je sva ostala
trgovina.
Poslije Turaka došli su novi osvajaci - Mlecani (7717-1798). Imotski je
tada imao tek
desetak kuca oko tvrdave i prostor za trgovinu - Bazanu. Novi su
gospodari za potrebe
vlasti sa sobom doveli nekoliko porodica koje ce preuzeti upravu,
vojsku, zanatstvo i
trgovinu, a dio porodice se naselilo iz obližnjih sela. Pocelo je
stvaranje i širenje grada od
Bazane niz padinu brda. Proces izgradnje tekao je sporo, tako da ce se
Imotski kroz
stotinjak godina razviti u gradic sa samo 357 stanovnika, kako stoji u
popisu pucanstva za
Dalmaciju 1807. godine.
Na Bazani se podiže niz zgrada za upravu, zdravstvena stanica, lazaret,
stražarnica i nešto
podalje konjušnica. Na celu siražarnice stoji serdar (niži oficir) sa 6
pandura za
održavanje reda i mira, a uz to su oni i službena lica za razne
naplate, kazne i pljenidbe.
Zdravsivene usluge pruža jedan lijecnik i dva bolnicara, što je s
obzirom na cijelu Krajinu
premalo. U lazaretu je bila karantena (izolacija) zaraženih osoba,
turska je granica blizu,
trgovci i karavane prelaze s jedne na drugu siranu, a uz to nerodica,
glad, kuga i kolera cine
svoje. Teške zarazne bolesti zahvacale su naše krajeve i u 19.
stoljecu. Za potrebe opcinske
uprave Bazana dobiva zgradu, zvanu demanij, a na celu vlasti se nalazi
providur, u cijim je
rukama skoncentrirana civilna, vojna i sudska uprava. Kad je krajem 18.
stoljeca Austrija
zavladala Imotskim, prenijet ce se uprava s Bazane pomalo u današnju
Pjacu, a mletacke
zgrade srušit ce se ili ce to uciniti zub vremena. Tako je Bazana
širenjem Imotskoga,
izgradnjom, novih kuca i ulica gubila korak s vremenom, izgubila je
upravu i trgovinu i ostala
ono što je danas: dio prošlog doba tj. najstarija gradska cetvrt.
Od svih dogadaja koji su ostali u sjecanju generacijama Bazarana
najviše se pamte svitnjaci.
Prije Ivanjdana palile su se vatre za koje su vezani narodni obbcaji i
vjerovanja. Prolazeci
izmedu vatara ili skakanjem preko njih osigurava se zdravlje jer vatra
ima magicnu moc u
cuvanju od bolesti. Posebno su majke donosile malu djecu, pa su ih
odrasli stavljali na
ramena, te skakali s njima preko ognja. Vatri kao simbolu Sunca
pripisuje se ilustrativna i
apotropejska snaga.
Ivanjske vatre nazivaju se u Hrvatskoj i krijesovi, što dolazi od
staroslavenske rijeci kreš, a
znaci obrat ili mijena u godišnjem dobu u vrijeme ljetnog solsticija
(21. lipnja). Nije bio samo
slavenski obicaj nego i opce europski, jer za nj su znala uz stare
Slavene i germanska i
romanska plemena. Prije prihvacanja kršcanstva ovaj obicaj nije bio
vezan za jedan dan nego
za citavo razdoblje dolaska Sunca u svoj zenitni položaj (za
suncostaju). Crkva ga je vezala uz
dan sv. Ivana (24. 06.), a vatre su se palile užežin blagdana (lat.
jejunium - post, jer se postilo
pred svetac).
Osim Bazane palenje vatara bilo je i na jezeru i na Ðiradi. Cijeli grad
je bio podijeljen u 3
podrucja i svako podrucje je nastojalo da njegovi svitnjaci budu
najbolji i najveci. Drva su
skupljala mladarija i djeca dva tri dana pred Ivanjdan iduci od kuce do
kuce sa zastavom,
pozivali su pjesmom domacina i zahvaljivali mu na daru (drvima i
novcima). Granite gradskih
cetvrti tocno su se znale i nije se dopuštalo drugoj strani da prijede
granicu, jer je odmah
zapocinjala "borba" tijerajuci "protivnike" štapovima i kamenjem.
Uvecer, uz upaljene vatre
mladosi se isticala preskakanjem svitnjaka i pjevanjem raznih pjesama
slaveci darovatelje
svecara svetog Ivana Svitnjaka. Za škrte sugradane i protivnicke strane
Jezerane i Ðiradane
pjesme su imale rugalacki i pogrdan sadržaj. A u jutro, u samu zoru bio
je obicaj okupati se u
rijeci Vrljici, jer osim vatre za Ivanje i voda ima veliku moc. Bazana
je imala velike žrtve u
drugom svjetskom ratu. Kao periferijski dio grada, vecinom
proleteriziran, gdje su pojedine
porodice živjele od danas do sutra, Bazana se je iskazala za vrijeme
partizanskog rata. Skoro
nije bilo kuce koja nije dala nekog aktivnog sudionika ili potpomagaca
narodnog
oslobodilackog rata...
...Bazaranski trg dugo je vremena bio prostor starijima za igranje "na
buće" uz obvezno vino
koje piju igraci i gledaoci, a za mladariju igranje "fusbala na dvi
branke", ali ni jednog ni
drugog više nema. Bazana je nekad bila cuvena i po svojim "kampjunima".
U sjecanju su
nezaboravni Eolo i Kumpariši. Samo nisu oni jedini. To su ljudi, a i
žene posebnog kova,
ponašanja i rjecnika. Svakome - tuk na luk! Davali su karakteristican
kolorit gradu, što je bilo
obilježje i ostalih dalmatinskih mjesta.
U vremena poslije prvog svjetskog rata (prije sedamdeset godina) na
bazani su živjele porodice:
Vujevic. Petyo, Katavic, Nikolic (2), Ðamonja, Zen, Težulat (3),
Valdevit, Kuzman (2),
Kalajdžic, Bulic, Tomic, Delic, Lekic, Prijic, Ivaniševic, Pivac, Šoic,
Štambuk (2), Rako (2) i
Dubravac (2), a u Bilušinama: Poštenjak (2), Mršic, Jerkovic (2), Celan
(4). Dujmovic, Ðuka
(2), Vujevic, Tomic i Raos.
|